Skip to main content

در طول 25 سال گذشته، تکنیک ها، ابزارها و روش های جراحی برای اصلاح بینایی به سرعت در حال پیشرفت میباشد. کراتوتومی رادیال (RK)، که در ایالات متحده عمدتا در طول دهه 1980 مورد استفاده قرار گرفت، شامل برش های صوتی مانند فلت نمودن سطح چشم بود که عمدتا برای اصلاح کوتاه مدت بینایی مورد استفاده قرار میگرفت.

اما نتیجه این بود که در درازمدت، برای برخی افراد مشکل ایجاد می کرد. انعکاس قابل توجه، رگرسیون، نوسان بینایی و سایر عوارض جانبی مانند مشکلات دید در شب برای بیمارانی که دارای RK بالاتر بودند و این در حالی بود که چنین عوارض جانبی در بیماران با RK پایین تر مکرر بوده است . RK در حال حاضر عملا منسوخ شده است و به دلیل پیشرفت روش اصلاح بینایی با لیزر به عنوان روش اولیه برای تصحیح بینایی استفاده میشد.

PRK
کراتکتومی فوتورفراکتیک ( Photorefractive Keratectomy / PRK) اولین روش تصحیح بینایی توسط لیزر چشم است که به منظور حذف انقباض قرنیه از بافت مستقیم از سطح چشم استفاده می شود. PRK همچنین به عنوان تخریب سطح شناخته شده است و در طول دهه 1980 در خارج از ایالات متحده انجام میشده . همچنین PRK در سال 1995 مورد تاید FDA قرار گرفت و هنوز هم مورد استفاده می باشد، اما امروزه لیزیک محبوب ترین روش جراحی لیزر میباشد.

با این حال جراحی PRK به دلیل مطالعاتی مبنی بر اینکه با لیزیک نتایج مشابهی را به دست می آورند، تا حدودی مورد بازنگری در سال های اخیر قرار گرفته است. همچنین به نظر می رسد بازسازی عصب در سطح چشم با روش PRK سریعتر از لیزیک انجام می شود که می تواند خشکی چشم و سایر عوارض را کاهش دهد.
از آنجایی که PRK یک روش سطحی است، خطر عوارض فلپ جراحی وجود ندارد. PRK شامل ایجاد یک فلپ نازک و ملایم در سطح چشم نیست، در صورتی که در لیزیک این اتفاق می افتد. همچنین به نظر می رسد در مواردی که قرنیه شخص ممکن است برای عمل جراحی لیزیک بسیار نازک باشد PRK یک روش امن تر باشد.

LASIK (لیزیک)
پیشرفت های تکنولوژیکی اخیر، جراحان چشم را به روش های بهتر برای ایجاد فلپ های نازک تر سوق داده است، به این معنی که افراد مبتلا به قرنیه نازک ممکن است در حال حاضر نامزد روش لیزیک باشند. با این حال، اگر یک قرنیه نازک و دارای نزدیک بینی داشته باشید ، برای تغییر شکل چشم لازم است، یک روش اصلاح بینایی دیگر را در نظر بگیرید.
مزیت اصلی لیزیک نسبت به PRK این است که بلافاصله بعد از عمل، ناراحتی کمتری سراغتان خواهد آمد و معمولا بینایی در عرض چند ساعت به جای چند روز به حالت طبیعی باز میگردد. روش های مختلفی از جراحی لیزیک وجود دارد که به چگونگی ایجاد فلپ بستگی دارند:

• لازک شامل ایجاد یک فلپ فوق العاده نازک در پوشش بیرونی اپیتلیوم چشم و شناور کردن آن در سطح چشم با الکل می باشد تا توسط لیزر تغییر بینایی ایجاد شود.

• اپی لیزیک همانند لیزیک میباشد، با این تفاوت که از یک ابزار برش مخصوص برای برداشتن فلپ استفاده می شود.

• لیزیک عضلانی بدون نیاز به استفاده از ابزار، میکرو کراتوم را در عمل جراحی لیزیک حذف می کند. در عوض، از لیزر femtosecond برای ایجاد فلاپ قرنیه قبل از تغییر شکل قرنیه از لیزر اکسایمر استفاده می شود. سایر نام ها (از جمله نام های تجاری) برای لیزیک شامل لیزیک بدون تیغه، لیزیک لیزری، لیزیک فمتو femto ، لیزیک Intralase ، لیزیک اینترال INTRAL، آی لیزیک، VisuMax و Zlasik میباشد.

PRK یا Wavefront به عناوین wavefront-guided ، wavefront-assisted یا custom LASIK / PRK شناخته می شود که شامل تحلیل فوق العاده مدرن برای اندازه گیری دقیق چگونگی حرکت نور از طریق چشم است. لیزرهای Excimer با تجزیه و تحلیل موج ساخته شده میتوانند خطاهای بینایی را شناسایی کرده و به طور خودکار آن را تنظیم کنند، . مطالعات نشان می دهد زمانی که انرژی لیزر برای تغییر شکل قرنیه اعمال شود لیزیک مبتنی بر موج فاکتور کمک می کند تا حساسیت کنتراست را حفظ کند و خطر لرزشی پس از عمل جراحی لیزیک را کاهش دهد.

کراتوپلاستی هدایت شده (Visian ICL and Verisyse) از یک پروب کوچک و امواج رادیویی کم انرژی استفاده می کند تا “نقاط” را در اطراف حاشیه مقابل سطح چشم مشاهده کند. این روش نسبتا قرنیه را تقویت می کند تا افرادی که مبتلا به دور بینی چشم هستند را درمان کند ، همچنین نزدیک بینی را نیز تصحیح مینماید . همچنین می تواند برای تصحیح دائمی یا افزایش بینایی برای افرادی که لازک یا جراحی آب مروارید داشته اند نیز مناسب باشد . این روش تاییده اولیه FDA در سال 2002 را دریافت کرده است .

لنزهای ایمن سازی (Visian ICL and Verisyse), مشابه لنزهای تماسی، برای اولین بار در سال 2004 مورد تأیید FDA قرار گرفت . این لنزهای جراحی عمدتا مناسب برای سطوح بالاتر از نزدیک بینی هستند. هنگامی که از لنزهای قابل لمس استفاده می شود، لنز طبیعی داخل چشم شما جای میگیرد. هر دوی این لنز ها دارای کاربردهای طولانی مدت بیش از 15 سال در اروپا هستند.

تبادل لنز انکساری غیر لایسنس RLE بسیار شبیه جراحی آب مروارید است اما به جای از بین بردن لنز طبیعی چشم، که به دلیل تشکیل آب مرواریدی ابری رشد کرده است، RLE شامل حذف یک لنز طبیعی و جایگزینی آن با یک لنز مصنوعی به شکل های مختلف میباشد و معمولا برای کاهش یا حذف درجه بالا یی از دوربینی مورد استفاده قرار میگیرد. RLE همچنین ممکن است به عنوان یک گزینه برای اصلاح انواع دیگری از مشکلات بینایی، مانند درمان کوتاه مدت استفاده گردد. اما RLE دارای بیشترین خطر عوارض در مقایسه با سایر روشهای تصحیح بینایی است. به همین علت، RLE به طور معمول فقط در مورد نیازهای اصلاح شدید بینایی مورد استفاده قرار می گیرد.

آب مروارید
در حال حاضرجراحی آب مروارید می تواند به عنوان یک روش تصحیح بینایی مورد استفاده قرار گیرد. ایمپلنت های جدید لنز برای جراحی آب مروارید، می تواند تا حدودی نزدیک بینی و دوربینی فرد را تصحیح نماید. این لنزها، به نام IOL های چند نفره نیز نامیده می شوند و در حال حاضر توسط بسیاری از جراحان آب مروارید استفاده می شود و نتایج بسیار محرمانه ای دارند.همچنین، IOL های لنفاوی که آستیگماتیسم را اصلاح می کنند می توانند در جراحی آب مروارید برای کاهش نیاز به عینک پس از آب مروارید حذف شوند.

جراحی های قرنیه جراحی های اتاق قدامی چشم جراحی های اتاق خلفی چشم کاتاراکت ویترکتومی

Solverwp- WordPress Theme and Plugin