Skip to main content

بیهوشی و مراقبت های ویژه

خدمات مراقبت های ویژه برای یک کشور سالم از اهمیت حیاتی برخوردار است. این تخصص مطمئناً با ارائه مداخلات زودرس و مناسب برای نجات جان بیماران مریض ، مرگ و میر را کاهش می دهد.

ما به بیماران در شرایط بالقوه تهدیدکننده زندگی که نیاز به نظارت مستمر برای انجام توسط یک تیم چند رشته ای دارند ، مراقبت روزانه 24 ساعته ارائه می دهیم. چنین شرایطی در صورت بی ثباتی همودینامیک (فشار خون / فشار خون بالا) ، راه هوایی یا تنفس مصنوعی (مانند پشتیبانی از ونتیلاتور) ، نارسایی حاد کلیوی ، آریتمی قلبی بالقوه کشنده ، اثرات تجمعی نارسایی سیستم ارگان های متعدد ، یا حتی در ساعات اولیه پس جراحی های بزرگ هنگامی که بیمار بیش از حد ناپایدار باشد، انجام می شود تا بیمار تحت نظارت بیشتر کنترل شود.

این رشته از نظر فنی شامل منابع فشرده مراقبت های پزشکی است و بسیاری از تخصص ها و فن آوری های متنوع را با هم ادغام می کند و امید زنده ماندن را برای بیمارانی که به شدت بیمار هستند ، حفظ می کند. مراقبت های ارائه شده در یک واحد تخصصی بیمارستان به نام واحد مراقبت های ویژه (ICU) ، مستلزم تعهد ، دقت و یک کار گروهی همزمان است.

فوریت های پزشکی هر روز افزایش می یابند. هر بیمارستان ایران با تعداد فزاینده ای از موارد حاد به صورت اورژانس های تروما ، پزشکی ، جراحی ، زنان و کودکان روبرو می شود و از این رو نیاز به منابع کافی شامل اتاق اورژانس مجهز و پیشرفته با پزشکان چابک ، پیراپزشکان و پرستار پرسنل همه کاره است.

مراقبت های اضطراری در اورژانس شروع و پایان نمی یابد زیرا موارد اضطراری ممکن است در هر کجا و در همه جا ایجاد شود و از این رو نیاز به پوشش از مراقبت های قبل از بیمارستان تا انتقال بیمار به مراقبت های قطعی ، ICU است. ما خدمات 24/7  ( 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز) را ارائه می دهیم و منطقه مراقبت ویژه توسط مشاوران بسیار واجد شرایط در مراقبت های ویژه مدیریت می شود.

متخصص بیهوشی چه کاری انجام می دهد؟

متخصصان بیهوشی تسکین درد در شرایط مداوم مانند سرطان یا درد مزمن را فراهم می کنند. آنها در اتاق های عمل کار می کنند و به کنترل درد در طی عمل جراحی و درمان شما کمک می کنند. آنها متخصصانی هستند که برای جلوگیری از احساس درد شدید ، داروها و مراقبت هایی را ارائه می دهند. در صورت لزوم ، آنها در طی یک عمل جراحی باعث خواب می شوند. قبل از جراحی ، متخصص بیهوشی با بیمار ملاقات می کند و وضعیت پزشکی وی را ارزیابی می کند و این به آنها امکان می دهد تا برنامه ای برای جراحی تهیه کنند و همچنین نیازهای مختلف بیمار را نیز در نظر بگیرند. پس از جراحی ، آنها ضمن مراقبت از اثرات بیهوشی ، مسئول مراقبت از بیمار خواهند بود. آنها همچنین اطمینان حاصل می کنند که بیمار هنگام بهبودی از جراحی راحت است.

انواع بیهوشی کدامند؟

بیهوشی عمومی – برای جراحی های بزرگ مانند جایگزینی زانو و جراحی قلب باز استفاده می شود.

آرام بخشی تحت نظارت – این نوع بیهوشی معمولاً برای روشهای کم تهاجمی مانند کولونوسکوپی استفاده می شود و سطح آرام بخشی می تواند از کمی خواب آلودگی تا بیهوشی کامل باشد.

بیهوشی منطقه ای – این معمولاً در هنگام زایمان و جراحی های موضعی استفاده می شود که محدود به یک قسمت خاص از بدن مانند پا ، بازو یا شکم است. قسمت آسیب دیده بی حس می شود و بیمار از درد بی اطلاع است.

بی حسی موضعی – بی حسی موضعی برای روشهای جزئی مانند دریافت بخیه یا استخراج خال انجام می شود. این روش شامل بی حس کردن یک منطقه کوچک است در حالی که بیمار بیدار و هوشیار است.

بیهوشی چگونه انجام می شود؟

بیهوشی عمومی باعث شل شدن عضلات موجود در مجاری تنفسی و دستگاه گوارش می شود و  از عبور هرگونه اسید یا غذا به معده یا ریه ها جلوگیری می کند. بیمار باید طبق دستور پزشک از مصرف هر نوع غذا یا نوشیدنی قبل از جراحی پرهیز کند. بیهوشی از طریق یک خط داخل وریدی در بازو انجام می شود. بعضی اوقات بیهوشی از طریق ماسک گاز انجام می شود. هنگامی که بیهوشی شدید باشد ، متخصص بیهوشی یک لوله را به داخل گلو وارد می کند ، که اطمینان حاصل می کند که اکسیژن کافی دریافت می کنید و ریه ها از خون و مایعات محافظت می شوند. به شما شل کننده های عضلانی ، قبل از عمل جراحی داده می شود تا عضلات موجود در نای را شل کند. در صورت لزوم ، متخصص بیهوشی دارو ، تنفس ، مایعات ، فشار خون و دما را تنظیم می کند.

چهار مرحله تجویز بیهوشی چیست؟

مرحله 1: مرحله تجویز با تجویز دارو اتفاق می افتد و بیمار شروع به از دست دادن هوشیاری می کند. بیمار در حال حاضر در مرحله بی دردی با مرحله فراموشی است.

مرحله 2: این مرحله به عنوان مرحله هیجان شناخته می شود که پس از از دست دادن هوشیاری ایجاد می شود. با فعالیت هذیان مشخص می شود. ضربان قلب و تنفس نامنظم است و ممکن است علائمی مانند حالت تهوع ، گشاد شدن مردمک چشم و نفس کشیدن وجود داشته باشد.

مرحله 3- بیهوشی جراحی به ماهیچه ها کمک می کند تا آرام شوند و تنفس را کند می کنند ، حرکات چشم کند شده و در نهایت متوقف می شوند. این به این معنی است که بیمار آماده عمل است.

مرحله 4- مرحله مصرف بیش از حد، فقط در صورت تجویز بیش از حد دارو رخ می دهد و می تواند منجر به فروپاشی قلب و عروق و تنفس شود.

عوارض جانبی بیهوشی عمومی چیست؟

برخی از بیماران ممکن است عوارض جانبی را تجربه کنند ، در حالی که برخی دیگر چنین نیستند. عوارض جانبی برای بیهوشی عمومی عبارتند از:

  • سرگیجه
  • گیجی و از دست دادن حافظه موقت ، این برای افراد مسن معمول است
  • کبودی از محل IV
  • مشکل ادرار کردن
  • استفراغ
  • لرزیدن
  • گلودرد به دلیل لوله تنفسی

عوارض جانبی طولانی مدت نیستند و بیشتر بلافاصله پس از از بین رفتن بیهوشی بروز می کنند.

بعد از جراحی بیهوشی چه انتظاری دارم؟

پس از اتمام جراحی ، متخصص بیهوشی دارو را معکوس می کند و شما شروع به هوشیاری می کنید ، اما بیدار نخواهید شد. بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می شود و پزشک اعضای حیاتی شما را کنترل می کند. اگر خوب هستند خوب است بخوابید و هیچ عارضه جانبی شدیدی ندارید. به احتمال زیاد در 24 ساعت اول بعد از جراحی احساس خواب آلودگی خواهید کرد و مدتی طول می کشد تا رفلکس ها ی شما به حالت طبیعی برگردد.

Solverwp- WordPress Theme and Plugin